Závody automobilů, záležitost stará jako průmysl samotný. První z nich se odehrály již roku 1867. Sloužily jako propagace nového způsobu přepravy lidí. Velmi brzy se ale staly důležitým nástrojem sebeprezentace výrobců automobilů.
Něco málo z historie
Samotné slovo auto pochází z latiny a znamená samostatnost. Automobil tedy můžeme chápat jako samostatně se pohybující dopravní prostředek.
Pro rozvoj automobilového průmyslu bylo nejdůležitějším obdobím konec 18. století. V této době spatřila světlo světa první vozidla, poháněná párou. V druhé polovině 19. století se pak ke slovu dostaly spalovací motory.
Vývoj automobilů tak, jak je známe dnes, začal roku 1885 v Německu.
Mladoboleslavská škodovka
Dnes je to 114 let, co ze závodů v Mladé Boleslavi vyjel první automobil. Jednalo se o vůz Voiturette – převzato z francouzštiny (znamená malé vozítko).
Pánové Laurin a Klement se nejprve soustředili na výrobu jízdních kol, velocipedů a čtyřkolek. V roce 1905 pak firma představila nový motor. Jednalo se o vidlicový dvouválec, chlazený kapalinou. Ten pak také firma využila k pohonu výše zmíněného automobilu. Vozidlo dosahovalo rychlosti až 40 kilometrů za hodinu, bylo vybaveno třemi rychlostními stupni + zpátečkou. Nakonec bylo vyrobeno 44 exemplářů tohoto automobilu.
Závody F1
V současné době jsou pravděpodobně nejpopulárnější závody Formule 1. První závody této série se odehrávaly výhradně v Evropě. Pořádány jsou jak na uměle vytvořených, tak na městských tratích. Dnes jsou vozy běžně vybaveny tou nejmodernější elektronikou a nejrůznějšími bezpečnostními systémy.
Na druhé straně polokoule, v severní Americe, se dnes těší největší popularitě závody American Open Wheel Racing, nazývané také IndyCar, nebo CART. Vozy jsou oproti závodům F1 technicky méně dokonalé, zato ale mnohem rychlejší. Jejich konstrukce je více uzpůsobena jízdě na oválných tratích.
Stále větší popularitu si získává závod Formule E, jehož koncepce je založena na podpoře vozů, poháněných elektrikou.